martes, 11 de enero de 2011

LEER "People and sounds”: Filming African music between visual anthropology and television documentary" de Leonardo D'Amico
(Università di Ferrara & Università di Siena)


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Abstract
Watching music, and not only listening to or writing about it, is a priority to deepen in the knowledge of traditional music both in Europe and elsewhere. Since visual anthropology was born, there have been different ways to convey this idea. Through a review of the documentary films produced from the fifties until the present time, the paper shows the historical changes on the film industry priorities with regard to world music portrayals. The dialectal tension between fictional and ethnographic approaches has been a constant. This paper supports the premise that auteur films can reach ethnomusicological level, although not being scientific, and have an added poetical value of great help in this field.

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Resumen
Para profundizar en el conocimiento de la música tradicional tanto europea como de cualquier procedencia es fundamental “ver” la música en lugar de sólo escucharla o escribir sobre ella. Desde el nacimiento de la antropología visual ha habido diferentes formas de desarrollar esta idea. A través de un repaso a las películas documentales producidas desde los cincuenta hasta la actualidad, esta comunicación muestra los cambios en las prioridades de la industria cinematográfica en cuanto a la representación de las músicas del mundo. Ha sido una constante la tensión dialéctica entre el enfoque etnográfico y el de ficción. Esta comunicación sostiene que las películas “de autor” pueden alcanzar un nivel etnomusicológico, aunque no científico, además de aportar un factor poético de gran valor para este campo.

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